Veličina fonta
Sivi ton
Kontrast
Disleksija

Sisačko-moslavačka županija

Održan Aktiv organizatora profesionalnog usmjeravanja u osnovnim školama

10. listopada 2024.

 Aktiv organizatora profesionalnog usmjeravanja u osnovnim školama

U srijedu, 9. listopada 2024. godine, u prostorijama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje Područnog ureda Sisak, Odsjek profesionalnog usmjeravanja i obrazovanja održao je Aktiv organizatora profesionalnog usmjeravanja u osnovnim školama na kojem su sudjelovali stručni suradnici osnovnih škola obuhvaćenih Područnim uredom Sisak s ciljem unaprjeđenja usluge profesionalnog usmjeravanja učenika osmih razreda i dogovaranja smjernica za daljnji rad.

Hrvatski zavod za zapošljavanje pruža uslugu profesionalnog usmjeravanja učenicima završnog razreda osnovne škole, koja uključuje profesionalno informiranje i profesionalno savjetovanje, a provodi se u suradnji sa školama i roditeljima. Profesionalno usmjeravanje predstavlja tzv. „rane intervencije“ i ima preventivno značenje kao pomoć pri donošenju adekvatnih odluka o izboru obrazovnih programa i zanimanja. Profesionalnim informiranjem se učenicima i njihovim roditeljima pružaju informacije relevantne za donošenje odluka o nastavku školovanja, dok profesionalno savjetovanje uvažava i pokušava uskladiti individualne mogućnosti i potrebe učenika (sposobnosti, vještine, interese i motivaciju) s mogućnostima obrazovanja i potrebama tržišta rada u pojedinoj regiji. Pri tome se posebna pozornost pridaje učenicima koji bi nakon završetka školovanja mogli imati otežan pristup tržištu rada.

Najčešće skupine učenika kojima savjetnici za profesionalno usmjeravanje pomažu pri donošenju odluke o nastavku obrazovanja su:

1) učenici s teškoćama u razvoju - učenici koji su osnovnu školu završili prema primjerenom programu odgoja i obrazovanja;

2) učenici s težim zdravstvenim teškoćama - učenici kojima su zdravstvena oštećenja i kronične bolesti i/ili dulje liječenje znatnije utjecale na školski uspjeh te im bitno sužavaju mogućnost odabira obrazovnog programa/zanimanja;

3) učenici koji imaju poteškoća u savladavanju obrazovnog programa ili žele promijeniti obrazovni program - upućuju se na profesionalno usmjeravanje s ciljem promjene i/ili uključivanja u obrazovni program koji će po svojim zahtjevima odgovarati mogućnostima i interesima učenika;

4) neodlučni učenici - učenici koji nemaju dostatne informacije te im je potrebna usluga informiranja o mogućim obrazovnim programima koje mogu upisati u školama na području u kojem žive ili u obližnjim gradovima i mjestima, kao i o zapošljivosti pojedinih zanimanja na navedenim područjima.

Iz navedenog je vidljivo kako je suradnja škola i Hrvatskog zavoda za zapošljavanje iznimno važna i neophodna za pružanje kvalitetne usluge profesionalnog usmjeravanja. Kako bi ispunili zadani cilj, važno je proanalizirati dosadašnje uspjehe, ukloniti nejasnoće te identificirati područja razvoja. U tu svrhu su djelatnici Odsjeka profesionalnog usmjeravanja i obrazovanja izvijestili stručne suradnike o ostvarenju programa profesionalnog usmjeravanja u školskoj godini 2023./2024.

Zajedno sa stručnim suradnicima dogovorili su vremenski plan obrade učenika u školskoj godini 2024./2025. po pojedinim skupinama, dokumentaciju koju je potrebno prikupiti i dostaviti te im objasnili proceduru obrade, njeno trajanje i tijek. Dogovorene su smjernice za daljnji rad.

Stručnim suradnicima osnovnih škola prezentirane su usluge CISOK-a i vaučeri te glavni koraci potrebni za realizaciju sporazuma o suradnji s ciljem pružanja što kvalitetnije usluge korisnicima i dopiranja do onih kojima je zaista profesionalno i karijerno usmjeravanje potrebno.

Na kraju su sudionici imali mogućnost diskutirati o poteškoćama na koje su nailazili, postavljati pitanja te davati prijedloge u svrhu unaprijeđenja usluga profesionalnog usmjeravanja.

Stručni suradnici osnovnih škola i djelatnici Hrvatskog zavoda za zapošljavanje međusobnom suradnjom već niz godina nastoje aktivno sudjelovati kroz različite aktivnosti u informiranju i savjetovanju učenika i njihovih roditelja. Na taj način pomažu  pojedincima identificirati vlastite mogućnosti, kompetencije i interese, kako bi donijeli odluke o obrazovanju te upravljali osobnim, obrazovnim i profesionalnim razvojem.